Villy Sorensen: Ragnarök - jumalten tuho

Minua jäi A.S. Byattin saman nimisen teoksen jälkeen kiinnostamaan tämä kirja kovasti. Jotenkin tämä pohjoismainen jumaltarusto kutittelee uteliaisuutta siihen malliin, että oli pakko saada tietää enemmän. Kyllähän Byattin teos jo sivisti minua paljon tämän kyseisen mytologian osalta, mutta halusin perehtyä vielä perusteellisemmin.  

Sorensenin Ragnarök - jumalten tuho kertoo Eddan kirjoittamat skandinaaviset jumaltarustot kansankielellä uudestaan. Alkuperäisethän on, totta kai, runomuotoisia.  Jos on kiinnostunut tästä mytologiasta ja haluaa helposti sivistää itseä, tämä on juuri oikea teos siihen. Tarinat on kerrottu lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta kaikki oleellinen tulee kuitenkin ilmi. Varmasti skandinaaviseen jumaltarustoon liittyy enemmänkin, mutta kirjaan on otettu mukaan vain tunnetuimat tarinat. Kirja esittelee jumalat ja jättiläiset, aasat ja Aasanmaan, Idunin omenat, suden ja käärmeen, Thorin vasaran, petturi Lokin ja lopulta jumalten tuhon.

Olin kuitenkin pääpiirteittäin lukenut samat kertomukset Byattin teoksesta, joten juurikaan kirja ei sitten tarjonnut minulle mitään uutta. Kerronta oli puuduttavan yksitoikkoista ja välillä alkoi pitkästyttää ihan tosissaan. Pidin paljon, paljon enemmän Byattin teoksesta. Minulla kävi mielessä välillä tylsät koulun historiankirjat, tämä sopisi kyllä hyvin siihen tarkoitukseen.  Kirja oli kirjoitettu juuri oppikirjamaisesti.

Eipä tästä juuri enempää voi sanoa. Annan kirjalle arvosanaksi 2 / 5 pistettä!

Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Nemo
Ilmestynyt: 1998
Alkuteos: Ragnarok, en gudefortælling (1982)
Sivuja: n. 180?
Suomentanut: Mika Siimes

Mistä minulle ja miksi: Kirjastosta, nimi jäi mieleen A.S.Byattin saman nimisen kirjan lähdeluettelosta.






Kommentit