Terry Pratchett: Noitasiskokset

Monet ovat minulle kehuneet kuinka mahdottoman hauskoja fantasiasatiireja Terry Pratchettin Kiekkomaailma -sarjan kirjat ovat. Pakkohan minunkin oli tutustua. Viisaana ihmisenä en tehnyt yhtään pohjatyötä kirjastoon mennessäni, mutta halusin aloittaan ensimmäisestä osasta. En kuitenkaan löytänyt sitä. Noitasiskokset on Kiekkomaailman osa 6. Ilmeisesti lukujärjestyksellä ei ole väliä, koska pääsin tarinaan ihan hyvin mukaan. Pienen taustatutkimuksen jälkeen kävikin ilmi, että Noitasiskokset on Pratchettin ensimmäinen suomennettu romaani.

Kuningaskunnat huojuvat, kruunut keikkuvat ja tikarit välähtelevät, kun kolme asialleen vihkiytynyttä noitaa sekaantuu kuninkaalliseen valtapolitiikkaan. Vanha kuningas on surmattu, perillinen kiidätetty turvaan yön selkään ja valtaan on noussut ilkeä herttuapari, joka aikoo saada noidatkin maksamaan veroa. Noidat eivät ota innostuakseen asiasta ja päättävät saattaa valtaan oikean kuninkaan. Tai niin he luulevat.

 Olihan kirja ihan hauska ja nuo kolme noitaa melkoisen karikatyyrisiä hahmoja. Jotenkin kirja ei kuitenkaan kyennyt lunastamaan odotuksiani ja oli hienoinen pettymys. Ehkä satiiria ja huumoria oli ympätty mukaan hieman liikaa minun makuuni. Jotenkin lukeminen tuntui välillä väkinäiseltä puuhalta eikä ollut kovin nautinnollista. Jotenkin tuntuu, että esimerkiksi viiden vuoden takaiseen minään kirja olisi uponnut hieman paremmin. Nykyään vaadin kirjoilta hieman enemmän.

Pratchettilta on kuitenkin ilmestynyt todella monta kirjaa, joten jokin näissä Kiekkomaailman tarinoissa viehättää lukijoita. Ja toki Kiekkomaailma vaikutti mielenkiintoiselta paikalta tutustua vielä lisää, vaikka nämä kolme koheltavaa noitaa eivät minua lumonneetkaan. Jokin pieni uteliasuuden kipinä kuitenkin jäi kytemään. Suositelkaapa minulle teidät lumonneita Pratchettin kirjoja. Ehkäpä seuraavalla kirjasto reissulla uskallan sitten lainata jotakin muuta Pratchetilta.

Annan kirjalle arvosanaksi 2,5 / 5 pistettä

Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Karisto
Ilmestynyt: 1993
Alkuteos: Wyrd Sisters (1988)
Sivuja: 306
Suomentanut: Margit Salmenoja

Mistä minulle ja miksi: Kirjastosta, kiinnosti tietää miksi Pratchettia on kehuttu niin kovasti.

Kommentit

  1. Olen aikoinaan lukenut tämän ja pari muuta ensimmäistä suomennettua teosta ja tykkäsin. Nyt olen lukenut yhtä Pratchettia kolme päivää ja olen sivulla 48. En kerta kaikkiaan tunnu pääsevään kirjaan mukaan. Höh. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuttu tunne tuo hidas eteneminen, minulla oli tämän kirjan lukeminen myös alussa melko hidasta ja tuntui ettei kunnolla pääse kirjaan sisälle millään. :/

      Poista
  2. Minäkin olen lukenut muutaman Pratchettin kirjan muiden hehkutusten perusteella, mutta en ole saanut mitään tajunnanräjäyttävää lukukokemusta. Sen verran miehen tuotanto kuitenkin kiinnostaa, että tulostin Kiekkomaailma -sarjaan liittyvän "lukukartan" (?) ja ajattelin ottaa sen lukuohjelmaani jossain vaiheessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuollainen "lukukartta" voisi olla itsellekkin hyödyksi kirjastoreissulla. :)

      Poista
  3. Noitakirjat eivät ole Pratchettin parhaita, sen sijaan Tahmee Von Lipwig (posti kulkee) on huippu ja Sam Vimes tosi symppis tyyppi. Nimenomaan uudemmissa kirjoissa on sitä jotain.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti