Ensimmäisen vuosineljänneksen luettuja



Tämän vuoden lukuhaasteet ja huikeat uutuuskirjat ovat saaneet minun lukuinnon uudelleen nousuun. Vaikka enään en ehdi, enkä liiemmin pysty AVH:n jälkeen, lukemaan kuten ennen, niin olen tahdistani varsin ylpeä. Helmet-lukuhaasteesta on suoritettuna jo melkein puolet 24 kohtaa viidestäkymmenestä, mikä on hyvin, sillä edellisvuosina olen lukenut koko vuoden aikana alle 50 kirjaa. Ja nyt olen kolmen kuukauden aikana lukenut lähemmäs 30, joista osaa en ole saanut sijoitettua Helmet-lukuhaasteeseen.

YA-haasteessa en ole vielä onnistunut bingoa saamaan, mutta sinnekkin olen saanut sijoitettua kirjoja luetuista ihan kivasti ja kirjastosta on lainassa useampi haasteeseen sopiva kirja. Tämä haaste on saanut minut ohjautumaan entistä useammin nuorten aikuisten osastolle ja tähän mennessä jokainen tästä genrestä luettu kirja on ollut huikean hyvä. Hyllynlämmittäjät -haasteessa olen myös aikataulussa ja lukenut neljä kirjaa kahdestatoista.

Olen myös innostunut uudestaan Storytelin käytöstä ja innokkaasti ulkoilessa ja ruokaa laittaessa kuunnellut äänikirjoja. Olen myös koittanut e-kirjojen lukemista, mutta migreenin takia näytön tuijottaminen pitkiä aikoja ei onnistu, joten paperikirjat vievät edelleen voiton.

Tämän vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana olen lukenut seuraavat kirjat:

  • Clare Mackintosh - Annoin sinun mennä
  • Affinity Konar -Elävien kirja
  • Nina George - Pieni kirjapuoti Pariisissa
  • Antti Holma - Kauheimmat runot
  • Jan-Philipp Sendker - Sydämmenlyönneissä ikuisuus (äänikirja)
  • Kate Morton - Hylätty puutarha
  • Maria Turtschaninoff - Maresi
  • Katri Alatalo - Käärmeiden kaupunki
  • Irene Naakka - Hullu kuin äidiksi tullut (äänikirja)
  • Doris Lessing - Viides lapsi
  • Hang Kang - Vegetaristi
  • Yann Martel - Piin elämä
  • Jessie Burton - Nukkekaappi
  • Liane Moriarty - Tavalliset pikku pihajuhlat
  • Fiona Barton - Leski
  • Jessica Knoll - Onnentyttö
  • Clare Mackintosh - Minä näen sinut
  • A. J. Finn - Nainen ikkunassa
  • Johanna Holmström - Sielujen saari
  • Michael Cunningham - Tunnit
  • P. Craig Russell & Neil Gaiman - Coraline
  • Helena Waris - Linnunsitoja
  • Tommi Kinnunen - Lopotti
  • Margaret Atwood - Orjattaresi
  • Elena Ferrante - Loistava ystäväni
  • Pauliina Rauhala - Synninkantajat
  • Victroria Aveyard - Punainen kuningatar
  • Suzanne Collins - Vihan liekit (Nälkäpeli #2)

Kesken tänä aikana jäi yksi kirja, Anthony Doerrin Davidin uni. Odotin  kirjalta todella paljon, sillä hänen aikaisempi Kaikki se valo jota emme näe oli vaikuttava lukukokemus. Tätä en jaksanut lukea loppuun asti vaikka kuinka yritin. Annoin useamman mahdollisuuden ja palasin sitkeästi kirjan pariin vaikka se ei houkutellut yhtään lukemaan. Tarvoin sitkeästi kirjaa puoleen väliin asti, mutta tarina ei alkanut vetämään. Unijaksot tekivät minusta tarinan niin sekavaksi etten tahtonut pysyä kärryillä. En myöskään pitänyt päähenkilöstä Davidista yhtään. Davidin uni on kirjailijan esikoisteos, joten kehitys tämän ja minuun vaikutuksen tehneen Kaikki se valo jota emme näe välillä on huikea. 

Postaukset luetuista kirjoista laahaavat pahasti perässä. Kaikista kirjoista on kyllä tulossa arvostelu, ne vain odottavat oikolukua luonnoksissa. Huomenna julkaisen Holmströmin Sielujen saaresta postauksen ja koitan vähän tiivistää julkaisutahtia, jos saisi sumaa luonnospuolelta purettua. 

Huikeita kirjoja odottaa hyllyssä lukemista, joten keväästä ja kesästä on tulossa varmasti antoista ja kirjarikas. Kirjastosta on vinopino kirjoja lainassa, varausjono on nolottavan pitkä ja omaan hyllyyn olen tehnyt melkoisia löytöjä myös. Hyllynlämmittäjät -pinosta taidan napata reissuun mukaan Dan Brownin Enkelit ja demonit, sillä mikäs sen parempaa reissulukemista Roomaan? Kyllä, nimittin ensi viikolla tämä lukutoukka ottaa nokan kohti Ikuista kaupunkia.

Kommentit

  1. Onpa Helmet-haaste edennyt sinulla vauhdikkaasti. Tarkistin juuri, että itse olen ehtinyt lukea vasta 14 kirjaa. Tosin enpä minäkään ole saanut kaikkia luettuja mahtumaan Helmetin listalle. Lukemistasi kirjoista Alatalon Käärmeiden kaupunki kiinnostaa minua tosi paljon. Se vaan on sen verran paksu, että lukeminen taitaa jäädä seuraavaan lomaan. :)

    VastaaPoista
  2. Paljon olet ennättänyt lukea tänä vuonna. Monet olen minäkin noista lukenut, parhaillaan luen Moriartyn Tavalliset pikku pihajuhlat. Pidän kovasti siitä. Seuraavana vuorossa Rauhalan Synninkantajat.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti