S.J.Watson: Kun suljen silmäni

Christine herää joka aamu vieressään outo mies, oudossa huoneessa ja aivan oudossa talossa. Hänen vieressään oleva mies väittää olevansa Christinen aviomies ja talon Christinen koti. Nainen itse ei vain kykene muistamaan tästä mitään, sillä erään kohtalokkaan onnettomuuden seurauksena Christine kärsii harvinaisesta muistisairaudesta. Hereillä Christine kykenee muodostamaan uusia muistoja ja muistamaan ne, mutta syvän unen aikana kaikki muistot pyyhkiytyvät pois.

Menneisyys alkaa kuitenkin hahmottua naiselle pelottavalla tavalla, kun hän alkaa pitämään salaa päiväkirjaa joka päivä.

Kun suljen silmäni oli minulle ällistyttävän huikea lukukokemus, joka vei mennessään tämän lukutoukan. Todellinen page turner oli viedä yö unetkin mennessää, niin kovasti minä koukkuunnuin. Vaikka pientä itsensä toistamisen makua tuli, kun Christine joutui joka päivä löytämään itsensä uudelleen päiväkirjansa sivuilta, ei juoni kuitenkaan päästänyt minua kyllästymään. Aina tasaisin väliajoin Christine muistikin jotain yllättävää ja pikku hiljaa kokonaiskuva tapahtumista alkaa hahmottua lukijalle ja tahti kiihtyy loppuakohden jopa hegästyttävän jännittäväksi. Loppuhuipennus kyllä kruunasi koko jännittävän ja psykologisen kertomuksen. Olin aivan tyrmistyneessä mielentilassa, kun suljin kirjan kannet. Kuinka ovelaa ja yllättävää. Watson on onnistunut pitämään taitavasti rakennetun juonen hyvin koossa, joten kirjaa oli pääasiassa nautinnolista lukea. Ehkä on myönnettävä ettei pienet poisjätöt joissakin kohdissa olisis tehneet pahaa, mutta kokonaisuutena kirja oli onnistunut paketti.

En osannut pitää tarinaa missään vaiheessa uskottavana, mutta fiktiivisestä kertomuksesta olikin kysymys. Een ole kyllä koskaan kuullut amnesiasta, jossa ihminen pystyy pitämään mielessään kaiken päivän aikana tapahtuneen, mutta unohtaa ne yön aikana. Olen kuullut niistä tapauksista, joissa menneisyys häviää ja sitten niistä, joilla kaikki unohtuu mielestä melkein samantien. Tietenkin dementia on muistisairaus ihan erikseen. Onkohan Christinen kaltainen muistinmenetys mahdollista vai onko vastaavia tapauksia jo olemassa? Olisi mielenkiintoista tietää! Olisi ollut myös hauska lukea hieman pidemmälle Christinen tarinaa, tietää paraniko hän vai unohtiko hän aamulla taas kaiken tapahtuneen. Toivon sydämeni pohjasta että hänen muistinsa palautui. 

Paljon olen törmännyt ja lukenut viime aikoina muistiin ja muistamiseen liittyviä kirjoja, onkohan minulla joku alitajuntainen muistibuumi menossa?

Annan kirjalle 4,5 / 5 pistettä!

Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Bazar
Ilmestynyt suomeksi: 2012
Alkuteos: Before I Go To Sleep (2011)
Sivuja: 385
Suomentanut: Laura Beck

Mistä minulle ja miksi: Kirjastosta löysin palautettujen kirjojen hyllystä. Itse teoksen olen bongannut täältä kirjablogeista. Jossain vaiheessa tätä luettiin paljon ja tietenkin sen pisti silmään, jo pelkästään kansi on huomiota kiinnittävä!

Kommentit

  1. Kuulostipas jännittävältä! Tulee mieleen Memento-elokuva. Kirjan kannen olen nähnyt monta kertaa, mutta se ei ole koskaan saanut minua tarttumaan siihen. Nyt voisin jopa laittaa lukulistalle :)

    VastaaPoista
  2. Tosi jännittävä kirja, suosittelen :)

    VastaaPoista
  3. Kirjan kansi on vangitseva, jäin tuijottamaan tuota silmää.. kuulostaa kiintoisalta. :)

    VastaaPoista
  4. Tämä on kyllä maino jännäri, jopa meikäläiseen upposi tosi hyvin! =D

    VastaaPoista
  5. tuskinpa tuollaista sairautta on, mutta kirja on lukemisen arvoinen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti