"Hämmästyttävän kekseliääseen tapaansa Murakami kertoo kaipuusta ja
himosta, unohtumattomista naisista ja tunteellisista miehistä.
Tarinassa Rakastunut Samsa kertoja muuttuu Gregor Samsaksi, totuttelee
uuteen tottelemattomaan kehoonsa ja rakastuu kyttyräselkäiseen
lukkoseppätyttöön. Šeherazadessa nainen kertoo kotiin suljetulle
miehelle uskomattoman tarinan aina rakastelun jälkeen. Kinossa
myyntimies irtisanoutuu avioeron jälkeen ja perustaa baarin eräälle
Tokion sivukujalle. Asiakkaaksi tulee muiden muassa salaperäinen nainen,
jolla on tupakanpolttamia ihossaan. Huikeassa tarinakokoelmassaan
Murakami yhdistää nautinnollisesti surumielisyyden, huumorin ja
fantasian."
Olen tässä aikani tuijottanut näppäimistöä ja miettinyt mitä sanoisin tästä kirjasta. Päällimmäinen tunteeni on karvas pettymys, joka hyökyi ylitseni kuin tumma aalto, imien kaiken ilon lukemisesta. Olin hieman kauhuissani, sillä minä, vannoutunut Murakami -fani, en pidä hänen kirjastaan. Oli vaikea myöntää itselle, että yhden suosikki kirjailijani novellikokoelma on tylsä, puuduttava ja pitkäveteinen. Koitin lohduttaa itseä kuitenkin sillä, että en ole koskaan ollut novellien ystävä ja siksi niitä tuleekin luettua lähinnä pari kappaletta vuodessa. Lohtu se on laihakin lohtu.
Mikä sitten tökki? Olen tottunut siihen, että Murakamin tarinoissa on käytetty taitavasti maagista realismia. Novellien "realistisuus" sai tarinat tuntumaan liian tavanomaisilta, vaikka jokainen tarina oli kaukana tavanomaisista tarinoista rakkaudesta, kaipuusta ja himosta. Jokaisen novellin miehet olivat enemmän ja vähemmän eristäytyneitä ihmissieluja, eivätkä sovi tavanomaisuuden muottiin edes veistelemällä. Silti nämä novellit eivät onnistuneet lumoamaan minua ja juuri tuota lumovoimaa odotin, kun tartuin kirjaan. Kun minulle parin ensimmäisen novellin jälkeen avautui kylmä todellisuus, aloin vain odottamaan kirjan loppumista. Periksi en voinut antaa edes periaatteesta.
Miehiä ilman naisia on surumielinen kokoelma tarinoita, joissa esitellään rakkauden niitä sävyjä, jotka perinteisesti eivät pääse loistamaan. Tarinoita on höystetty huumorilla, mutta novellit ovat suhteellisen haastavaa luettavaa. Näitä tarinoita, niiden symboliikkaa ja syvintä olemusta voisi lähteä analysoimaan syväluotaavamminkin, mutta minua syvempi pohtiminen ei innostanut, sillä olin käpertynyt liiaksi omaan pettymykseeni. Mitä tästä opimme? Elä muodosta liian isoja ennakko-odotusksia, varsinkaan suosikkikirjailijan kohdalla, koska pettymyksen aiheuttama tiputus voi sattua liiaksi omaan nilkkaan. Jottei tämä menisi nyt ihan pelkäksi mollaamiseksi, niin uskokaa tai älkää, minulla oli pari suosikki novellia. Kino ja Rakastunut Samsa olivat tarinoita, jotka luin ajatuksen kanssa ja innolla.
Murakamin suomennetuista kirjoista minulla on vielä lukematta Rajasta etelään, auringosta länteen, Mistä puhun kun puhun juoksemisesta. Syksyllä ilmestyy uusi Komtuurin surma, jota tietenkin odotan valtavan innokkaasti. Suosikkejani Murakamin tuotannosta on upea Kafka rannalla, huikea 1Q84 1-3 sekä omaperäinen Maailman loppu ja Ihmemaa.
Annan kirjalle arvosanaksi 2 / 5 pistettä! Osallistun kirjalla Helmet -lukuhaasteeseen ja kuittaan kohdan novellikokoelmasta.
Tietoa kirjasta:
Kustantamo: Tammi
Ilmestynyt suomeksi: 2016
Alkuteos: Onna no inai otokotachi (2014)
Sivuja: 276
Suomentanut: Juha Mylläri
Mistä minulle: Kirjasto
Ei tämän alku ole tehnyt minuunkaan suurempaa vaikutusta. Periaatteessa hyvin kirjoitettua tarinaa, mutta jokin puuttuu.
VastaaPoistaMinulle tämä oli niin pettymys. :/
PoistaMinulla jäi tämä Murakami kesken. Sain kirjan lainattua heti sen ilmestyttyä, mutta laina-aika oli liian lyhyt, että olisin ehtinyt kirjan kokonaan lukea. Pidin kyllä niistä muutamasta novellista, jotka ehdin lukea, mutta olenkin novellien ystävä. Täytyy joku kaunis päivä yrittää kirjan lukemista uudelleen. Pitäisi vain olla aikaa huomattavasti enemmän. :)
VastaaPoistaKannattaahan se lukea koko kirja jossain vaiheessa, jos vaikutelma kirjasta oli että piti lukemstaan :)
Poista